Jaký je Tesla Model 3 dojezd v různých specifikacích?

Mezi všemi cenově dostupnými elektromobily vyčnívá právě jeden, který se právem těší největší oblibě. Tesla Model 3 dojezd se dosti liší od verze, kterou si zákazník pro svůj vůz vybere. V tomto článku se podíváme na zoubek nejen oficiálním číslům, ale také těm reálným. Na závěr si i povíme, kde a jak můžete svou Tesličku nabíjet či jak probíhá samotné nabíjení.

Napřed nás čeká krátké shrnutí toho, co vlastně o lidovém autě na baterky víme. Populární Model 3 vychází z designových prvků větších bratrů Modelu S a Modelu X, nicméně i přesto si dokáže razit svou cestu, a tak je hned na první pohled rozeznatelný. Nejmenší vůz modelové řady nabídne velmi rozdílné rozvržení interiéru, které je v automobilovém průmyslu unikátní. Zároveň i navzdory své cenovce dokáže překvapit luxusní výbavou, za zmínku stojí například celoprosklená střecha.

Dočtete se…

  • o nabízených modelech
  • reálném dojezdu v praxi
  • jak můžete Model 3 nabíjet
  • samotný proces nabíjení
  • délku trvání nabíjení

Díky typicky svižnému zrychlení je Model 3 velice hravé auto, které dokáže nicnetušící pasažéry pěkně vylekat. To platí dvojnásob u verze Performance, která se s tím nemazlí a pošle vůz z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy. Co je však důležitějšího, než zrychlení, je nabízený dojezd. Základní Model 3 si totiž v drtivé většině nekupují závodníci – od toho máme Model S Plaid – ale lidé, kteří vstupují do elektromobilového světa a chtějí pohodlně cestovat bez obav, že jim dojde v půli cesty šťáva. Jakou specifikaci si však pro tento účel vybrat?

Model 3 v akci
Model 3 v akci
Související:  Tesla Model S Plaid přišla zničit konkurenci na prach!

Vysoký Tesla Model 3 dojezd je hlavním benefitem

Pokud jste už četli náš článek o Tesla Model 3 cena, tak určitě víte, že mezi nabízenými modely není zas až tak propastný rozdíl v dojezdu. Když se nad tím zamyslíte, vlastně to i dává svým způsobem smysl. Společnost vedená vizionářem Elonem Muskem moc dobře ví, kdo je jejich cílová skupina, a tak se snaží elektromobil přizpůsobit co nejvíce požadavkům zákazníka. Typicky je to člověk, který teprve do tohoto segmentu trhu vstupuje.

Základní Standard Range Plus

V hlavní nabídce konfigurátoru Tesly dostanete na výběr hned ze tří možností. Tou první a nejlevnější je Standard Range Plus, která nabídne 54 kWh baterii. Nutno říct, že i přes svou malou kapacitu (standard u Modelu S/X = 100 kWh) je baterie velmi efektivní a ve spojení s vyladěným software dokáže dojet teoretických 430 kilometrů. Velmi slušné číslo, a tak není divu, že je tento model vůbec nejprodávanější. Díky tomu je Model 3 skvělý parťák nejen na delší cesty, ale také po městě. Můžete s klidným svědomím lítat po Praze celý den a ještě vám zbyde dost energie na další.

Nejlepší pro dojezd Tesla Model 3 se stává Long Range

Tesla nabízí i zlatou střední cestu, která je určená pro o něco náročnější klientelu. Oproti základní verzi je dojezd podstatně vyšší, teoretická hodnota se zastavila na 580 kilometrech (75 kWh). S takovou porcí kilometrů se už dostáváme na pomalu stejnou praktičnost jako vozy s fosilním palivem, které mají stejný či podobný výkon motoru. Vylepšení však nekončí jen u dojezdu. Verze Long Range se liší taky o více jak sekundový rozdíl ve zrychlení, protože z 0 na 100 km/h dokáže tenhle brouček vypálit za 5,6 sekundy. Maximální rychlost se zastavila na hranici 225 km/h.

Pro náročné existuje Performance

Pokud vám v hrudi bije srdce závodníka, tak nad jinou verzí vlastně ani neuvažujete. Tenhle model je vynesen do těch největších extrémů, které dokáže Model 3 nabídnout. Jakmile se zahledíte do příplatkové výbavy, víte, že tohle je seriózní střela. Vylepšené brzdy Performance, snížený podvozek, 20″ Uberturbine kola a další výbava vás ujišťuje, že na tohle svezení nezapomenete. A tím to ovšem nekončí. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy, k tomu asi nemáme co dodat. Teď vezměte celý balíček, zabalte jej a na něj dejte nálepku – dojezd 567 kilometrů (75 kWh). To chcete.

Model 3 Performance
Model 3 Performance

Reálný Tesla Model 3 dojezd v praxi

Dost bylo teoretických čísel, pojďme říznout do živého. Předem doporučujeme si přečíst náš článek o dojezdu Tesla Model S, kde rozebíráme, jak probíhá měření teoretických dojezdů a co tomu podléhá. Pokaždé, když vyjde na trh nový elektromobil, tak se strhne velká konverzace o udávaném dojezdu. A my se tomu vůbec nedivíme, protože z praxe víme, že taková čísla jsou svým způsobem klamavá. Rozdíl mezi papírovým dojezdem a reálnou hodnotou bývají někdy až šokující, naštěstí tohle není tak úplně případ Tesly. Ta bývá v měření dosti poctivá, což se projevuje i na spokojenosti zákazníků.

Související:  Tesla Model S dojezd - jak se počítá a co za tím stojí?

Základní model Standard Range Plus udává hodnotu 430 kilometrů, avšak podle reportu Zap-map byla nejvyšší naměřená hodnota 387 kilometrů. Když vezmeme v potaz všechny proměnné, tak rozdíl v ideálních podmínkách versus reálný provoz není vůbec špatný. Následuje verze Long Range, která má automobilkou potvrzených 580 kilometrů, v reálném provozu spíš dosahuje průměru 532 kilometrů. A konečně výkonný Performance. Ten avizuje 567 kilometrů, realita je ovšem 503 kilometrů. Jak můžete z čísel vidět, tak odchylka mezi testováním je vždy okolo 50 kilometrů, což sedí do dojezdové poučky elektromobilů.

Standard Range Plus

Long Range

Performance

Teoretický

430 km

580 km

567 km

Reálný

387 km

532 km

503 km

Jak Model 3 nabíjet?

Všechny verze lidového elektromobilu Tesla Model 3 používají nabíjecí standard CCS, který se skládá ze vstupních portů AC a DC. Vrchní část portu je určen pro Type 2 konektor, kterým můžete nabíjet například doma. Kombinace obou částí vstupních portů je pak používáno pro tok vysokého proudu energie během DC nabíjení.

Auto na baterky můžete nabíjet v podstatě kdekoliv, pokud máte odpovídající adaptér. Nejčastější volbou v Evropě se stává buď Tesla Supercharger nebo vlastní garáž. Model 3 můžete nabíjet třemi úrovněmi – pomalu, rychle a rapidně. Pro pomalé nabíjení potřebujete 3 PIN-Type 2 adaptér, pro rychlejší nabíjení Type 2-Type 2 adaptér a pro rapidní je určen kombinovaný CCS konektor. Všechny konektory by měly být součastí výbavy vozu.

Proces nabíjení

Nabíjení na AC nebo DC vyžaduje, aby řidič připojil konektor na správný vstupní port. Po nasazení se Model 3 spojí s nabíjecí jednotkou a ujistí se, že je k dispozici zdroj napájení a zařízení nejeví žádnou známku chyby. Pokud je vše v pořádku, vůz se začne nabíjet.

Jiná zkušenost však může nastat u nabíjecích stanic, kterých v současné době máme po Česku relativně dost. V závislosti na provozovateli nabíječky budete potřebovat buď RFID čip nebo mobilní aplikaci. Pro obě varianty platí, že musíte mít předem založený účet u daného provozovatele. Zároveň se může stát, že narazíte na novější nabíječku, která umožňuje nabíjet bez nutnosti účtu a u stojanu pouze zaplatíte jednorázově platební kartou.

Model 3 nabíjecí port
Nabíjecí port

Jak dlouho trvá Model 3 nabít?

V následující tabulce vidíte přibližný čas nabití Modelu 3 Standard Range Plus. Krom rapidního nabíjení byla u všech provedených testů Tesla kompletně vybita na 0 procent a nabita do plného stavu. Čísla jsou určena spíš pro představu, jelikož se častokrát nestane, abyste museli nabíjet kompletně vybitý vůz. Časy se mohou lišit v závislosti na teplotě a dalších faktorech.

Rapid
120kW

Rapid
100kW

Rapid
50kW

Rychle
22kW

Rychle
7kW

Pomalu
3kW

20 minut
0-80%

30 minut
0-80%

1 hodina
0-80%

5,5 hodiny
0-100%

8,5 hodiny
0-100%

20 hodin
0-100%

Závěr

Jsme na konci článku, a tak se hodí nějaké zhodnocení. Obecně se dá říct, že Tesla Model 3 dojezd je dost velkým tématem samo o sobě. V redakci se shodujeme, že nejlevnější varianta americké automobilky přináší na trh i přes svou cenu velmi nadstandardní parametry a jsme rádi, že existuje. A byť jich zatím po Česku tolik nejezdí, tak věříme, že jednoho dne budou stejně běžné jako ostatní luxusnější vozy. A pokud se bojíte pořídit si svůj první elektromobil kvůli napájení, tak nemusíte. Je to velmi snadné.