Nenápadná Tesla Model 3 Performance je regulérní trhač asfaltu

Bez nadsázky tvrdíme, že Tesla Model 3 Performance byl nejočekávanější elektromobil od amerického výrobce. Po oficiálním spuštění předobjednávek Tesla zaregistrovala přes 500 tisíc zájemců o koupi, což je něco neuvěřitelného a v dnešním světě nevídaného. Co však stojí za tak velkým úspěchem? A je vůbec nějaký důvod k tomu, aby lidé tak šíleli nad jediným vozem? Na tyto a další otázky si během recenze určitě odpovíme.

Obsah recenze Tesla Model 3 Performance

  • Úvod
  • Exteriér & interiér
  • Výkon & funkce
  • Dojezd & nabíjení

Jak už asi čísla samotných předobjednávek napovídají, Model 3 je velký prodejní trhák a to nejen v USA. Lidový elektromobil sdílí velkou část svého DNA s větším bratříčkem Modelem S, nicméně i přesto se jedná o dosti odlišný vůz. Inženýři Tesly si vzali tento úkol za svůj a téměř od základu vytvořili auto, které má být svým způsobem “dokonalým elektromobilem”, ale zároveň i tím nejlevnějším. V normálním světě se tyto dvě věci dosti vylučují, ovšem v případě průkopníka elektromobility ne. Záměr bylo zkrátka vytvořit něco, co bude kvalitní a bude si to moct pořídit hromada zákazníků.

Tesla Model 3 Performance není jen tím nejdůležitějším autem pro automobilku, ale také pro planetu. Základní cenovka 1,3 milionu (Standard Range Plus) je sice stále v ČR dosti prémiová cena, nicméně v dnešní době si už spousta lidí v podobné relaci auta kupují. Pokud nad výběrem auta uvažujete jako o dlouhodobé investici, nutně vám vyjde, že tohle je jedna z možných cest. Začáteční kapitál je sice vysoký, ale v průběhu let se auto dokáže v porovnání s konvenčními vozy vyplatit. I právě díky tomu Tesla slaví takové úspěchy a my v budoucnu budeme také, protože čím více elektrických vozidel bude na silnicích, tím lépe se nám bude dýchat.

Tesla Model 3 Performance v akci na okruhu
Model 3 v akci na okruhu, zdroj: Michael Simari, CarandDriver

Jak to tak ale bývá, tak budoucnost není růžová pro všechny. S nástupem Modelu 3 začínají trpět modelové řady jiných prémiových automobilek jako je třeba BMW, Mercedes-Benz nebo Audi. Je zajímavé sledovat, jak spousta zarytých fanoušků velkých značek pomalu přechází k svým způsobem “neověřenému” výrobci z USA (v porovnání času existence Tesly a např. Audi). Tím to však ale nekončí, protože Tesla začíná ukrajovat trh pro sebe i v segmentu levnějších vozů jako Ford, Mazda či Toyota. Byť jsou tyto auta o poznání levnější, tak spousta lidí raději natáhne svůj rozpočet a sáhne po Tesle. Z dlouhodobého hlediska je to prostě výhodnější.

Minimalistický design, který oslní

Při tvorbě nového vozu se vždy začíná od samotných základů. Na scénu přijde šikovný designér, který v ruce drží jen tužku a papír. V hlavě si opakovaně přehrává zadání od svých šéfů a přitom skicuje první linky nápadu. Byť to teď nejspíš trochu zjednodušujeme, tak nejsme daleko od pravdy. Každý skvělý nápad někde začíná a až postupným procesem se jeví více realisticky. Při tvorbě elektromobilu tohle platí dvojnásob, protože těch faktorů k zamyšlení je mnohem více.

Při návrhu Tesla Model 3 Performance se muselo myslet na spoustu věcí. Nelehkým úkolem bylo zcela určitě najít zlatý střed mezi designem vozu a jeho funkčností. Elektromobil se prostě nemůže udělat jako kostka na čtyřech kolech, zvlášť, když bojujete o každý kilometr dojezdu. Velkou roli hrálo při navrhování rozložení baterie, aerodynamika, bezpečnost a další. S odstupem času a miliony najetých kilometrů zákazníky však můžeme konstatovat, že se dílo opravdu povedlo.

Model 3 z boční strany
Model 3 v akci, zdroj: Michael Simari, CarandDriver

Vzhled je vždy velice subjektivní a byť toto má být objektivní recenze, tak se nevyhneme vlastnímu názoru na věc. Za nás je Model 3 nadstandardně povedený vůz, co se designu týče. Z každého úhlu pohledu vypadá auto na baterky parádně a prémiově. I přes své osobité kouzlo si však zanechává nenápadnost, což umíme ocenit. Nekřičí z něj “jsem elektromobil!” jako u konkurentů a přitom si jej na silnici podprahově každý všimne. Pokud tedy hledáte auto, za kterým se každý bude otáčet, tak musíte bohužel vyrazit jiným směrem. Uznání se dočkáte nejspíš jen od těch, kteří ví, o co jde. Oceňujeme také neskutečný důraz na detaily, kterých najdeme u M3 spoustu.

Kliky u dveří hrají na schovku

Každá věc, která vyčnívá z těla vozu vytváří nežádoucí odpor, což ve výsledku znamená menší dojezdovou vzdálenost. Právě kvůli tomu jste si mohli u Tesly i ostatních všimnout, že používají elektricky ovládané kliky u dveří. Je to jedna z našich nejoblíbenějších vychytávek na celém autě. Jen si to představte – přicházíte ke svému Modelu 3 a jakmile se nacházíte v blízkosti, kliky se samy od sebe vysunou a vy můžete pohodlně nastoupit. Jakmile se posadíte a vyjedete, kliky se okamžitě vrátí do těla karoserie a splynou v jedno.

Detail na kliku
Detail na kliku, zdroj: Michael Simari, CarandDriver

Když už přijdete na trh s takovou vychytávkou, chcete ji dotáhnout až do konce. Když se totiž Tesla dokázala zbavit klik v exteriéru, tak proč ne taky v interiéru? Možná si teď klepete na čelo, co tím myslíme a plně vás chápeme. Pokud se někdy ocitnete v M3 a budete se chtít dostat ven, nenajdete uvnitř žádnou fyzickou kliku, za kterou zatáhnete. Abyste mohli dveře otevřít, je potřeba se podívat do velké obrazovky uprostřed palubní desky. Po stisku tlačítka se dveře otevřou a jste volní.

Úchvatná prosklená střecha

Tohle je něco, co nedokážete přehlédnout. Krom minimalistického interiéru pomáhá k otevřenosti také prosklená střecha. Ta se táhne od přední kapoty přes střechu až po kufr. Při pohledu na tak velkou skleněnou část auta musí nutně vyvstat otázka, jak je to s bezpečností. Tady můžeme všechny zájemce ujistit, že střecha je dělaná z extrémně silného skla a nehrozí žádné nebezpečí. Jediným problémem může být v letních dnech agresivní sluneční paprsky, které se skrze sklo dostávají. Řešením je UV fólie, která dokáže drtivou většinu paprsků pohltit a při jízdě nebudete usmaženi jako kuře z KFC.

Když už jsme nakousli teplo v kabině, pojďme se tady na chvíli zastavit. Kde nepomůže zpracování vozu, tam zasáhne skvělá technologie. Pokud si chcete před nastoupením vyvětrat, určitě nemusíte dojít až k autu a vrtět kličkou na stahování okna. Místo toho existuje mobilní aplikace, která je přímo spárovaná s autem a na dálku lze auto vyvětrat. Na výběr je ze dvou možností – buď se lehce stáhnou okénka natolik, aby se vyměnil vzduch nebo jde vzdáleně zapnout klimatizace. K dispozici je dokonce i mód pro mazlíčky (Dog Mode), který zajistí, že se zvíře nebo osoba během čekání ve stojícím autě nezačne smažit. Klimatizace totiž automaticky vyrovnává předvolenou teplotu.

Prosklená střecha Modelu 3
Prosklená střecha, zdroj: Michael Simari, CarandDriver

Palubní deska jako z vesmírné lodi

S nástupem éry elektromobilů přichází doba, kdy musí automobilový průmysl přehodnotit složení svých interiérů. Jako první se toho nebála právě americká automobilka, která u Tesla Model 3 Performance úplně vyhodila tradiční přístrojovou desku u řidiče a veškeré nastavení přesunula doprostřed interiéru na velký tablet. V autě nenajdete žádné tlačítka, spínače ani nic podobného – vše je v digitální formě. Jako milovníci technologií tenhle přístup chválíme a líbí se nám. Tohle je prostě extrémní minimalismus v plné polní.

Když jsme poprvé viděli fotky překopaného interiéru, nevěděli jsme, co si o změně myslet. Nicméně po pár dnech života s M3 jsme si až s podivem rychle zvykli a naopak se jízda stala více pohodlnou než v klasických vozech. Krom čistě vizuálního efektu má tahle změna i jiný důvod. Jelikož je Model 3 veden jako ten nejlevnější, Tesla musela šetřit úplně všude. Mezinárodní automobilky musí často myslet i na trhy, kde je řidič za volantem na pravé straně (Anglie, Austrálie, Japonsko..). Při výrobě pro tyto země se musí spousta věcí v interiéru měnit, u Tesly však stačí jen přehodit volant a pedály. Díky tomu jsou výrobní náklady opět o něco nižší.

Největší hvězdou interiéru je bezpochyby 15ti palcový tablet, skrze který se cítíte, že ovládáte celý svět. Ještě v dnešní době se spousta aut potýká s problémy neintuitivního a pomalého infotainmentu, což pro technologické nadšence je až nepřijatelné. O to více budete nadšeni faktem, že Model 3 dostal neuvěřitelně rychlý a spolehlivý tablet, který se nebojíme přirovnat iPadu od Apple. A on vlastně musí být skvělý, protože je to jediná věc, kterou v Tesle ovládáte. Perfektní přehled o rychlosti, dojezdu, autopilotu, módu (P, D, R atp.) a dalších podstatných funkcích je samozřejmostí. Aplikace třetích stran fungují taktéž na výbornou a je na ně vážně spoleh. Za zmínku stojí třeba navigace a mapy, které běží ve spolupráci s Google.

Centrum zábavy přímo v autě

Počet funkcí se rozrůstá snad s každou aktualizací. Tablet už neslouží jen jako informační kanál, ale zároveň jako centrum zábavy. Čekáte v autě na někoho nebo nabíjíte? Žádný problém, nudit se nebudete. Pustit si můžete například YouTube, Netflix nebo různé hry. Možností je spousta, a tak si stačí jen vybrat.

Osobně nám v obřím tabletu chybí něco jako je AppStore nebo Google Play – akorát pro Tesly. Bylo by fajn vidět vývojáře třetích stran, jak vymýšlí nové a nové aplikace pro majitele elektromobilů. Mohl by z toho být v budoucnu i velice výnosný byznys, protože Tesel jako takových už po světě jezdí opravdu mnoho. Kdo ví, nechme se překvapit. Třeba nás v budoucnu něco takového čeká.

Tesla Model 3 Performance je trhač asfaltu

Výkon nejsilnější verze lidového auta na baterky je prostě šílený, to se nedá ani jinak popsat. V momentě, kdy řidič sešlápne plynový pedál, tak dostane velkou kopačku, která ho pořádně přimáčkne do sedadla. Zrychlení cítíte od hlavy až k patě. Tenhle trhač asfaltu dokáže vyrazit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 3,3 sekundy. To není jen kdejaká rychlost, to je výkon seriózního supersportu.

Po vyšlápnutí pedálu se akcelerace rázem zastaví a vaše hladiny adrenalinu v krvi jsou na maximu. V tu chvíli se musíte cítit až ukřivděně, že vás limitují tak hloupé věci jako předepsaná rychlost. Potenciál auta je totiž na úplně jiné úrovni než si můžete na běžných silnicích dovolit. S dovolením tvrdíme, že Tesla Model 3 Performance je jedno z nejzábavnějších aut, které jsme kdy mohli řídit. Vyhnout se usmívání při jízdě snad ani nejde.

Pokud máte v hrudi srdce závodníka, určitě vás potěší speciální Track mód. Ten je k dispozici pouze pro vozy s označením Performance a věřte, že stojí za to. Při zapnutí jste automaticky varováni, že mód patří pouze na závodní okruh a nemá se spouštět na veřejných silnicích. Po potvrzení se hned vypíná kontrola trakce a zábava může začít. Když se budete trochu snažit, dostanete Tesličku i do driftu.

Připravena vyrazit!
Připravena vyrazit!, zdroj: Michael Simari, CarandDriver

Funkce, které stojí za to

Když se řekne Tesla, mnozí z nás si jako první vybaví slavný Autopilot. Ten je možný díky setu kamer a senzorů společně s radarem, které zajišťují porozumění okolí kolem auta. Aby toho nebylo málo, tak přední radar dokáže vidět až několik stovek metrů před sebe a detekovat jedoucí vozidlo. To v případě, že by například náhle zabrzdilo a vy byli v ohrožení.

Senzory dávají pozor na auto i vozovku

Model 3 je vybaven celkem dvanácti senzory kolem dokola, které dokáží s centimetrovou přesností odhadnout vzdálenost od objektu. Vděční za senzory budete hlavně při parkování nebo když dostanete chuť na Mekáč a musíte projet úzkým Drive Thru. Celý hlídací systém je doplněn o set osmi kamer, které najdete třeba na čelním skle nebo kufru. Záznam z kamer je neustále vyhodnocován za pomoci AI technologie. Ta vždy zaručí tu nejbezpečnější cestu.

Autopilot je skvělým pomocníkem na dlouhé cesty, zvlášť v Americe. V lednu tohoto roku jsme byli navštívit CES Las Vegas 2020 a poté si dali týdenní dovolenou s vypůjčenou Teslou. Můžeme vám říct, že cestování mezi městy vzdálenými stovky kilometrů nebylo nikdy pohodlnější. Neriskovali jsme akorát vjezd do města s pomocí autopilotu, protože v té době tato funkce nebyla oficiálně podporována.

Související:  Přehledně: Tesla Model 3 cena, dojezd a kompletní specifikace

Řidičské profily pro celou rodinu

Znáte to. Jedna z prvních věcí, kterou uděláte pokaždé v autě je nastavení sedadla, volantu a zpětných zrcátek. Kdysi dávno byly řidičské profily na boku sedadla (tlačítka 1,2,3..) považovány za luxus, nicméně ta doba už je dávno pryč a navíc se technologie posunula. Teď je cool jedině digitální profil, který si může skrze aplikaci nastavit každý člen rodiny.

Nemyslete si ovšem, že jej musíte měnit pokaždé, když vlezete do auta. Díky tomu, že Tesla Model 3 Performance může mít digitální klíč ve formě aplikace, tak je nastavení mnohem snazší. Stačí, když řidič odemkne auto svým telefonem a Teslička se sama automaticky nastaví pro pohodlnou jízdu. Ještě pár let zpátky byla tato funkce spíš Sci-Fi.

Místo klíče stačí aplikace

Při koupi M3 už nedostanete od dealera symbolicky klíč, ale kartu o velikosti té platební. Tu ovšem nejspíš moc dlouho používat nebudete, protože se bez ni obejdete. Krom odemykání a zamykání vozu lze skrze aplikaci dělat další spousta věcí jako spuštění klimatizace nebo vyparkování z garáže. Navíc je to i dost praktické. Telefon máte u sebe pořád a klíče tahat nemusíte. Jednoduše přijdete k autu, to detekuje přítomnost digitálního klíče a je hotovo – odemčeno. Jednodušší to snad být nemůže.

Tesla Model 3 Performance karta místo klíčů
Karta místo klíčů, zdroj: Michael Simari, CarandDriver

Sentry Mode – bezpečností agentura přímo v autě

Každý, kdo si zaplatí tolik peněz za Teslu chce, aby jeho majetek byl řádně chráněn. A teď nemluvíme o pojištění. Na mysli máme vymakaný systém kamer, který nemá využití jen při jízdě. Pokud si pořídíte USB Flash disk s FAT32 formátem a vytvoříte složku “TeslaCam”, dokážete nahrávat okolí svého vozu i v době, kdy nesedíte v autě. Pak stačí flash disk akorát zasunout do jednoho ze dvou USB portů a hotovo, nahráváme. Sentry mód využívá senzory k detekci pohybu a v případě ohrožení zapne kamery, které vše nahrávají. Jen zalovte v paměti, kolik výtržníků jste už na YouTube viděli.

Dojezd a nabíjení Tesla Model 3 Performance

U nejvyšší modelové řady Performance výrobce udává dojezd až 567 kilometrů, což je ovšem číslo, které bychom za reálné nepovažovali. Pokud vyloženě nepojedete “na spotřebu” někde na uzavřené silnici, pravděpodobně se tomuto číslu nikdy nepřiblížíte. Dle reportu Zap-map se reálná hodnota při běžném používání pohybuje spíš okolo 503 kilometrů. Pořád se tak jedná o dojezd, který je vyšší než u konkurence. Tabulkový versus reálný dojezd u všech verzí v tabulce níže.

Standard Range Plus

Long Range

Performance

Teoretický

430 km

580 km

567 km

Reálný

387 km

532 km

503 km

Jak Tesla Model 3 Performance nabíjet?

Nabíjecích možností pro Tesla Model 3 Performance je mnoho. Můžete jej zapojit do různých nabíječek po celém Česku, využít oficiální Supercharger nebo jednoduše nabíjet doma v garáži. Celkem máte na výběr ze tří rychlostí – Rapid (pouze Supercharger), Rychle (konvenční nabíjecí stojany) a pomalu (garáž). Každá z možností se liší tím, kolik energie dokážete v daném čase do auta “natankovat”.

Rapid
120kW

Rapid
100kW

Rapid
50kW

Rychle
22kW

Rychle
7kW

Pomalu
3kW

20 minut
0-80%

30 minut
0-80%

1 hodina
0-80%

5,5 hodiny
0-100%

8,5 hodiny
0-100%

20 hodin
0-100%

Nejrychlejší nabití vám zajistí samozřejmě nejlépe podporovaný Supercharger, nejpomalejší zase domácí zásuvka. Podrobněji jsme se o tomto tématu rozepsali ve článku o dojezdu Modelu 3. Zároveň jsme se podívali na samotný proces nabíjení, který může být pro nováčka matoucí.

Související:  Jaký je Tesla Model 3 dojezd v různých specifikacích?

Verdikt

Blížíme se ke konci recenze, a tak je čas na zhodnocení vozu jako takového. Za nás se v redakci shodneme, že Tesla Model 3 Performance je raketa na čtyřech kolech. V podstatě si za 1 700 000 Kč kupujete zrychlení supersportu a praktičnost rodinného vozu.  Není to však pouze o takových parametrech. Vůz dokáže nadchnout technologií, smyslem pro detail a celkovým prožitkem z používání. Technika je o míle dále než většina konkurence, což znamená, že auto na baterky bude stárnout pomaleji a držet si lépe svou hodnotu. Dáváme palec nahoru a doufáme, že se jich brzy začne objevovat na silnicích čím dál tím více!

Základní cena
1 700 200 Kč

Výkon

450 koní (340 kW)

Točivý moment

639 Nm

0-100 km/h

3,3 sekundy

Dojezd

567 km

Kapacita baterie

75 kWh

Délka

4694 mm

Šířka

1849 mm

Výška

1442 mm

Rozvor

2875 mm

Váha

1830 kg

Pohon
AWD (pohon všech kol)
Poměr výkonu/hmotnost

191 W/kg

Maximální rychlost

261 km/h

Základní záruka

4 roky/80 000 km

Záruka elektromotoru

4 roky/80 000 km