Tesla Model S dojezd – jak se počítá a co za tím stojí?

Položili jste si někdy otázku, jak Tesla Model S dokáže celé ty roky držet prvenství v maximálním dojezdu a přitom hrát podle EPA pravidel? Pokud ano, tak tady jste správně. Vysvětlíme si, jak automobilka s dojezdem pracuje a co všechno podléhá testování. Obecně je Tesla Model S dojezd relativně komplikovanou záležitostí, ve které hraje roli nejen vůz, ale i firemní politika a prodeje.

Tesla Model S dojezd v číslech

V době psaní tohoto článku se na trhu s elektromobily stále častěji objevují vozy, které už pomalu, ale jistě, dotahují Tesla Model S dojezd. Jak příklad lze uvést skvěle zpracovaný Porsche Taycan, dále Audi e-tron nebo Jaguar I-Pace. Za zmínku stojí i povedený Chevy Bolt EV.

Tesla Model S - zadní část
Tesla Model S – zadní část

Takto to vypadá, že Tesla ztrácí dech a nedaří se ji nabídnout něco nového, lepšího. Opak je ovšem pravdou. Víte, s oficiálně udávaným dojezdem americké automobilky je jeden zásadní problém. Jaký? Poslední EPA hodnocení dojezdu dostala Tesla před osmi lety! V dnešním světě je už všechno mnohem dále. V současnosti dokáže Model S Long Range Plus dojet neskutečných 646 kilometrů. Pokud tedy přijde na řeč dojezd elektromobilů, automobilka v čele s Elonem Muskem se jeví jako nedotknutelná. A to i přes fakt, že zavedené automobilky vrazily do elektrifikace miliardy. Jak to ta Tesla teda dělá?

Související:  Tesla Model S je nejlepší elektromobil současnosti

Jak probíhá testování?

Začít musíme u samotného testování. Zavedený magazín CarandDriver si nedávno blíže posvítili na J1634 standard, který pojednává o dojezdu a účinnosti testování. Sáhodlouhé pojednání se dá celkem prakticky shrnout. V praxi to totiž vypadá tak, že elektromobil vjede na dynamometr a je opakovaně testován striktním režimem, který končí, když vůz už není schopen dodržet předepsanou rychlost. Tento typ testování využívá i samotná EPA pro zjištění “reálného” dojezdu ve městě (průměrná rychlost 32 km/h po 12 kilometrů s 18 zastávkami) a dojezdu po hlavní silnici (průměrná rychlost 77 km/h po 16,5 kilometrů). Přitom obojí testování je zaměřeno na co nejvyšší dojezd. Proto nikoho nepřekvapí, že během testu je jízda velmi jemná bez větší akcelerace.

Měření Tesla Model S
Měření Tesla Model S

Samotná EPA samozřejmě ví, že tyto čísla nejsou tak úplně vypovídající. Proto každé EV po testování podléhá korekci, kde se bere v úvahu také více realistický styl jízdy zákazníka. A tady to právě začíná být velmi zajímavé. Po nasazení striktní korekce vůz automaticky ztrácí nějakých 30% udávaného dojezdu, což většině automobilkám podráží nohy. Cílem každého výrobce je přece dostat co nejvyšší hodnocení, tak jak na to? Fígl je v tom, že každý vůz má právo na tři testovací jízdy, kdy po ukončení lze vybrat ten nejlepší výsledek. Díky tomu se dokáže Tesla Model S dojezd navýšit z udávané ztráty 30% na pěkných 24,4%, což u dojezdu nějakých 600 kilometrů už udělá zajímavé čísla. V současnosti tento styl testování využívá jen Tesla a Audi. Nutno dodat, že tento styl je zcela legální a nejedná se o manipulaci s čísly.

Tajemství je i v baterii

Tohle se může sice zdát jako samozřejmost, ale pro výsledné číslo je to zcela zásadní. V praxi platí, že čím větší baterie, tím vyšší dojezd. A jelikož Tesla nabízí na trhu ty největší baterie, tak má logicky i větší výhodu. Když spatřil světlo světa Model S, nabízel 85 kWh baterii. To už nyní neplatí, zákazník dostává automaticky 100 kWh – polepší si tedy o 15%.

Tesla Model S - baterie
Tesla Model S – baterie

Co už nemusí být tak jasné je rozdíl mezi teoretickým a reálným obsahem baterie. Tak jako ta v telefonu, ani baterie od Tesly nemůžete úplně vybít nebo plně nabít. Někteří výrobci uvádějí celkovou kapacitu, někteří použitelnou kapacitu a najdou se i takoví, kteří zákazníkovi řeknou obojí. Jako příklad si můžeme uvést Porsche Taycan. Když začaly startovat projede a automobilka slavila, tak byla udávaná kapacita 93,4 kWh – což už je velmi blízko Modelu S. Nicméně dojezd už tomu nenapovídal. Ukázalo se, že použitelná kapacita byla pouze 83,7 kWh. Oproti konkurentovi až o 15%. To je pořádný rozdíl, nemyslíte? Obecně u elektromobilů si výrobci rádi hrají s čísly, protože čísla = prodeje.

Tesla Model S dojezd – krátké shrnutí

Obecně řečeno se dá říct, že Tesla Model S dojezd je vyšší právě kvůli tomu, že dokáže využít mnohem více potencionálu baterie než ostatní výrobci. Možná to bude i tím, že automobilka ponechává při nabíjení část zodpovědnosti přímo na řidiči. Dále vnímáme obrovský benefit v samotném softwaru, který se neustále vylepšuje i po koupi auta na baterky pomocí tzv. OTA aktualizací.