Tesla Model S je nejlepší elektromobil současnosti

Bezpochyby je Tesla Model S vůbec nejpopulárnější elektromobil současnosti. Jedná se o první počin amerického tech-miliardáře Elona Muska, který si klade za cíl vytvořit moderní automobilku plnou elektricky poháněných vozů. Pro řadu lidí jde o blázna, který má na svět naprosto špatný pohled a měl by se věnovat něčemu prospěšnějšímu.

My patříme do druhé skupiny, která jej vidí jako snílka a vizionáře. Upřímně, kdo jiný než on by zvládl ve 21. století stvořit automobilku, která nespoléhá na omezené zdroje planety Země. Jeho přístup je možná někdy až za hranou, ale očividně to vychází. Pojďme se nyní do hloubky podívat na to, jak si vede s vlajkovou lodí společnosti. Připoutejte se, bude to jízda.

Obsah článku o Tesla Model S

  • Úvod
  • Design
  • Interiér
  • Výkon
  • Verdikt

Hlavní složení vozu Tesla Model S je především z hliníku, ale to tak úplně nestačí. Při výrobním procesu je použita i ocel a to zejména v částech vozu, které vyžadují pořádné zpevnění. Automobilka tvrdí, že toto “magické složení” je perfektním kompromisem, díky kterému si vůz dokáže udržet nadprůměrnou stabilitu i přes jeho rozměry a váhu. Ta mimochodem není vůbec malá, tenhle brouček váží přes dvě tuny. Nedílnou součástí jsou i 21 palcové kola, která nepatří zrovna mezi nejmenší a u většiny aut jsou takto velké boty akorát přítěží.

Kdo jiný, když ne Tesla?

Kdybychom si ještě 10 let zpátky tipovali, který výrobce přijde na trh s kvalitním elektromobilem, tak se zcela určitě podíváme na německou scénu. Finančně silný koncern držel v té době všechny trumfy k tomu, aby do svého portfolia přidal rychlý, bezpečný a zábavný elektromobil. To se ovšem nestalo, a tak vznikl na trhu prostor pro nového hráče, který má možnost pořádně zamíchat kartami. První počin byla malosérie Tesla Roadster, což odstartovalo povědomí o “nějaké americké automobilce”. Po pár letech se kormidla ujal samotný Elon Musk, který z Tesly udělal giganta, jak jej známe. V době psaní tohoto článku už máme na světě celé portfolio S3XY, tedy modely S, 3, X a Y. Do toho se k nim brzy připojí i nový Roadster, pickup Cybertruck a nákladní tahač Semi.

Tesla S3XY
Tesla S3XY

Teď ovšem zpátky k Modelu S. Tato bestie na čtyřech kolech je něco, co jsme opravdu potřebovali. Tohle už není jen nějaké nudné auto na elektřinu, ale seriózní auto, které dokáže velké věci. Jen si představte mít v garáži něco, co má zrychlení jak supersport a přitom praktičnost rodinného vozu. Za tímhle se otočí i petrolheadi.

Luxusní auto s obyčejným designem

Tesla Model S může na první pohled vypadat poněkud konvenčně. Ničím extra zajímavý sedan, který hned zkrátka nekřičí “jsem futuristický elektromobil!”. Ovšem po bližším pohledu už zjišťujete, že nemůžete být víc daleko od pravdy. Ano, externí styling vozu se může zdát jako něco, co zapadne do dlouhé řady aut bez povšimnutí. Když se nad tím pak ale zamyslíte, tak tohle je přesně ten účel. V době, kdy vyšla pilotní série Modelu S, tak lidé zkrátka nebyli zvyklí u aut na styling, který vypadá jako z Marsu. Tesla musela přijít s designem, který je lidem bližší a hlavním cílem bylo informovat o elektrifikaci. Naučit cílovou skupinu, že elektřina není špatná a nemusíte mít pod kapotou pouze benzín nebo naftu. Jiná písnička už je o interiéru, ale o něm až za chvíli.

Pravda je taková, že drtivá většina technologií leží až pod hliníkovou karoserií. Když byste se podívali na Teslu skrze rentgen, zjistíte, že se vlastně neskládá ani z tolika částí jako konvenční vozy. Mezi nejvýraznější prvky technologického mixu patří malý elektromotor a přímo obrovská baterie ve spodní části, díky které má Model S přímo luxusní těžiště.

Tesla Model S baterie
Tesla Model S baterie

Na chvíli se ještě u baterie zastavme. Automobilka nabízí hned několik verzí, ze kterých si zákazník může vybrat. Pro lepší přehlednost jsme aktuálně nabízené varianty dali do tabulky. Dočtete se v ní i o Tesla Model S dojezd či zrychlení.

Performance

2019-současnost

580 kW

1140 Nm

623 km (EPA)

Long Range

2019-současnost

415 kW

755 Nm

647 km (EPA)

U této nabídky však americký gigant nekončí. Jeho vrcholná verze PLAID je naprostá šílenost, která dokáže na jedno nabití urazit pěkných 840 kilometrů a zrychlení z 0-100 km/h zvládne pod nekřesťanských 2,1 sekundy. Abychom to dali do perspektivy, Tesla Model S ve vrcholné verzi je rychlejší než legendární McLaren F1 o 1,5 sekundy. To je síla v rodinném sedanu, co říkáte?

Velká baterie v hlavní roli!

Jak už nyní víte, největší roli hraje u Tesly baterie. Ta používá velmi rozšířenou Lithium Ion technologii, ovšem v podstatně větším měřítku než ostatní. Představte si to jako nádrž – čím větší je, tím více kilometrů cesty urazíte. Velmi pak záleží i na softwaru vozu a jak dokáže inteligentně se spotřebou nakládat. V tom také tkví obrovská síla Tesly.

A jelikož máme v Tesle velkou baterii, je zcela logické, že nabíjení potrvá delší dobu než u ostatních vozů. Nebo snad ne? Automobilka nevypustila do světa elektromobily a neřekla “tak a teď si nabíjejte, kde jen chcete”. Po celém světě buduje tzv. Tesla Supercharger, které dokážou auto nabít do 50% za pouhých 30 minut. Samozřejmě pak můžete i využít nabíječky jiných společností či domácí zásuvku.

Související:  Tesla Model S dojezd - jak se počítá a co za tím stojí?
Tesla Supercharger
Tesla Supercharger

Levný interiér kompenzuje úchvatnou technologií

Hlavní výhody čistě elektrického pohonu začnete vnímat ve chvíli, kdy poprvé přejedete benzínovou pumpu bez nutnosti natankovat kousek dinosaura. A pokud vás tohle brzy omrzí, má Tesla v rukávu další výhodu a tou je prostor. Jen vůz do zásuvky dokáže nabídnout tak velké množství prostoru bez toho, aniž byste ohrozili své bezpečí či posádky kvůli nesprávně uloženým věcem.

Teslička nabízí kombinovaných 1795 litrů úložného prostoru. Za to může vděčit dvojici kufrů – ano, čtete správně, dvojici. Ten první se nachází na místě, kde byste normálně hledali spalovací motor. Druhý je již standardní v zádi vozu. Díky této kombinaci se nemusíte bát vzít celou rodinu na víkendový výlet.

Obrazovka větší než iPad

Pokud jste nadšení teď, tak ještě chvíli vydržte. Jakmile totiž vkročíte do samotného auta, okamžitě dostanete facku přes obličej přímo obrovskou obrazovkou ve středu interiéru. Vypadá jako přerostlý iPad, akorát určený pro auta. Dokážete přes něj kontrolovat naprosto každý aspekt vozu – od sedadel, klimatizaci až po speciální jízdní režim či nastavení vzduchového podvozku.

Z obrazovky se take dozvíte plno podstatných informací pro jízdu. Ukazuje aktuální stav nabití baterie, spotřebu, navigaci či audio systém. Avšak i přes to, jak moderně se věc tváří, tak sem tam člověka zamrzí absence klasických tlačítek. Ne vždy se chcete složitě vším proklikat, zvlášť za jízdy. Abychom ale byli fér, stále je infotainment od Tesly daleko před konkurencí. Byť se Audi teď hodně snaží.

Jako součást technologického unikátu nabízí auto do zásuvky i autopilota. Ten umožňuje vzít kontrolu nad řízením v pruzích, adaptovat svou rychlost mezi ostatními či zaparkovat. Nutno podotknout, že tato příplatková výbava není ve všech zemích světa legální a stále Teslu čeká kus legislativní práce.

Samotný interiér je velice minimalistický, ale stále vkusný a hezký. Pokud si vyloženě nepotrpíte na spoustě tlačítek, svítivých prvků a tak podobně, určitě se budete na palubě cítit jako doma. Kvalita zpracování pokulhává za konkurencí, avšak s každou modelovou řadou se zdá být lepší a lepší. Co bychom vytknuli je určitě místo na hlavu, které je menší, než bychom si představovali.

Výkon, který zahanbí supersporty

Kdybyste chtěli zkombinovat Tesla Model S technologii, zrychlení, tichost a drtivý nástup kroutícího momentu do spalovacího motoru, popřáli bychom vám hodně štěstí. Vyvinout něco takového je snad až nadlidský úkol a pokud nejste Rolls-Royce, nejspíš byste skončili s hlučným projevem, vibracemi a dalšími komplikacemi. V tom je nesporná výhoda elektromobilů.

Pohodlí vlajkové lodi

Model S je vlastně takovou reinkarnací jachet na čtyřech kolech z 20. století. Kdo si pamatuje na staré V12 Jaguáry, BMW či Benz, tak pochopí. Brutální krouťák, vysoká maximální rychlost a přitom stále vůz, ve kterém je jízda vlastně relaxací. Velkou výhodou tohoto super-sedanu je určitě instantní reakce na “elektrický” pedál. Šlápnete, hlavou se bouchnete o sedadlo a valíte kupředu. Takový pocit mnohdy nemáte ani u sportovních verzí M či AMG.

Tesla Model S - zadní část
Tesla Model S – zadní část

Problém však nastává ve chvíli, kdy chcete takto šlapat po krku na okruhu po delší dobu. Jakmile začnete autu silněji nakládat, baterie a celé elektrické ústrojí se začnou přehřívat a brzy přejdou do bezpečného módu. V tu chvíli ztratíte okolo 50% výkonu a můžete si jít dát kafe namísto dalšího kola. Neberte to ovšem tak, že Tesla Model S se nerada nechává protáhnout. Pokud se někdy v Tesle ocitnete, uvidíte, že vás k tomu vyloženě nabádá.

Verdikt vozu Tesla Model S

První elektromobil od Elona Muska lze rozhodně označit za velký úspěch. Jak na automobilovém, tak byznysovém poli. Tesla Model S přináší automobilce větší kredibilitu a punc luxusu. Zákazníkům naopak skvělou praktičnost, jízdní vlastnosti a konečně rozumný dojezd na baterii. Tato magická kombinace se rozhodně ve světě odsvědčila, o tom také vypovídají ceny akcií samotné Tesly a rostoucí podíl na světovém trhu. Konečně se zdá, že se našla firma, která opravdu rozumí svým zákazníkům a dokáže i naslouchat. A tak i přes své nedostatky stále vychází jako jedna z nejlepších možností na trhu.

Celkově se Tesla Model S zdá jako spolehlivý vůz, který nedělá příliš mnoho kompromisů vůči tradičním pohonným jednotkám. Je to bezpochyby povedený produkt, který dává smysl určité cílové skupině. Nabízí zážitek, rozumné finanční náklady a svým provozem i šetří naši planetu.